28 listopada 2024 r. w ZST Kolbuszowa odbyła się OGÓLNOPOLSKA OLIMPIADA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI FRYZJERSKICH - ETAP SZKOLNY
W olimpiadzie wzięli udział wszyscy uczniowie z klas o profilu Technik Usług Fryzjerskich i Fryzjer Szkoła Branżowa.
W oczekiwaniu na wyniki wszystkim uczestnikom dziękujemy za zaangażowanie i życzymy sukcesów.
Nauczyciele przedmiotów zawodowych
03.12.2024 odbyły się mistrzostwa szkół średnich w piłce siatkowej chłopców.
27 listopada 2024 roku w naszej szkole odbyło się wyjątkowe spotkanie edukacyjne zorganizowane przez Informatyczne Branżowe Centrum Umiejętności (IBCU). Podczas spotkania zaprezentowano działalność Centrum, stworzone umiejętności i kwalifikacje jak również innowacje wprowadzane w ramach dziedziny Informatyka i programowanie. Tematem przewodnim wydarzenia było cyberbezpieczeństwo, które zyskuje coraz większe znaczenie w dynamicznie rozwijającym się świecie technologii.
Cyberbezpieczeństwo w teorii i praktyce
Spotkanie łączyło wykłady z warsztatami, co pozwoliło uczestnikom zdobyć zarówno wiedzę teoretyczną, jak i praktyczne umiejętności przydatne w codziennym życiu. Wydarzenie skupiło się na kluczowych aspektach bezpieczeństwa w sieci, w tym:
Udostępnianiu informacji w internecie– omówiono ryzyka wynikające z publikowania danych osobowych oraz techniki stosowane przez cyberprzestępców do ich przechwytywania. Analizowano przykłady, które pokazały, jak nieostrożność
w zarządzaniu informacjami może prowadzić do poważnych konsekwencji.
Roli sztucznej inteligencji (AI) w cyberbezpieczeństwie– zwrócono uwagę na podwójne oblicze AI: jako skutecznego narzędzia w walce z zagrożeniami oraz jako technologii wspierającej działania przestępców. Dyskusje dotyczyły automatyzacji analizy zagrożeń, monitorowania sieci w czasie rzeczywistym oraz wykorzystywania AI do przeprowadzania zaawansowanych ataków, takich jak phishing.
Praktyczne studium przypadku: atak metodą „na Messengera”
Jednym z najbardziej angażujących punktów programu była analiza rzeczywistego cyberataku z listopada 2023 roku. Cyberprzestępcy, podszywając się pod użytkownika w aplikacji Messenger, przejęli jego konto i wyłudzili pieniądze od znajomych. Uczestnicy szczegółowo prześledzili kroki ataku, w tym:
Przejęcie konta– wynikające z użycia słabego hasła i braku uwierzytelniania dwuskładnikowego
Manipulację znajomymi ofiary– poprzez wysyłanie wiadomości z prośbą o pilną pomoc finansową
Procedurę odzyskiwania dostępu do konta– co pokazało znaczenie odpowiedniej reakcji i procedur bezpieczeństwa
Studium przypadku uświadomiło uczestnikom, jak ważna jest szybka reakcja oraz stosowanie skutecznych metod ochrony przed cyberzagrożeniami.
Mechanizmy cyberzagrożeń i dobre praktyki
Podczas warsztatów uczniowie mieli okazję dowiedzieć się więcej o metodach stosowanych przez hakerów, takich jak:
Phishing– wyłudzanie danych za pomocą fałszywych stron internetowych i e-maili
Ataki socjotechniczne– wykorzystujące manipulację psychologiczną do skłonienia ofiar do podjęcia działań zagrażających ich bezpieczeństwu
Spoofing– podszywanie się pod wiarygodne źródła w celu uzyskania dostępu do wrażliwych danych
Warsztatowa część zajęć pozwoliła naszym uczniom przećwiczyć identyfikowanie zagrożeń
i sposoby ich neutralizowania.
Spotkanie zakończyło się prezentacją dobrych praktyk, które każdy użytkownik internetu powinien stosować, aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo, m.in.:
Tworzenie silnych i unikalnych haseł
Włączanie wieloskładnikowego uwierzytelniania
Zachowanie czujności wobec podejrzanych wiadomości i linków
Ograniczanie udostępniania danych osobowych w internecie
Cyberbezpieczeństwo – klucz do świadomego korzystania z technologii
Spotkanie było niezwykle wartościowym doświadczeniem dla uczniów naszej szkoły. Podczas warsztatów mieli oni okazję zdobyć wiedzę i umiejętności, które pozwolą im bezpieczniej poruszać się w cyfrowym świecie.
Serdecznie dziękujemy Informatycznemu Branżowemu Centrum Umiejętności za profesjonalnie przygotowane zajęcia oraz naszym uczniom za aktywny udział. Wspólnie podnosimy świadomość i kompetencje, które są kluczowe w erze cyfrowej transformacji.
Zespół Szkół Technicznych w Kolbuszowej – kształcimy na miarę przyszłości!
W dniach 18–24 listopada 2024 roku w naszej szkole obchodziliśmy Tydzień Edukacji Globalnej, podczas którego tematem przewodnim było hasło „DziałajMY dla PlaneTY”. W ramach wydarzenia zespół uczniów z kl 2B „Eko Technicy” zaangażował nas w różnorodne działania, podkreślające rolę wspólnoty i odpowiedzialności każdego z nas za naszą planetę.
Tegoroczne obchody skupiły się na praktycznych inicjatywach związanych z ochroną środowiska, zrównoważonym rozwojem i naszą relacją z naturą.
Podczas Tygodnia Edukacji Globalnej mieliśmy okazję uczestniczyć w dwóch webinariach:
„Co mogę zrobić, żeby ratować klimat?” – poznaliśmy konkretne działania, które każdy z nas może podjąć, by przeciwdziałać zmianom klimatycznym.
„Jak myśleć inaczej o ochronie rzek?” – przyjrzeliśmy się rzekom jako żywym ekosystemom oraz rozważaliśmy, jak skuteczniej je chronić.
Wspólnie z uczniami ze szkół w całym kraju uczestniczyliśmy w szkolnej grze korytarzowej
Nasz Zespół wykonywał zadania
„Wspólnie działamy, kryzys pokonamy!” – analizowaliśmy przyczyny kryzysów i szukaliśmy wspólnych rozwiązań.
„Mit i natura: Pozytywna opowieść o człowieku i przyrodzie” – zastanawialiśmy się nad rolą opowieści w naszym życiu i nad tym, jak powinna wyglądać harmonijna relacja człowieka z naturą.
„Mniej znaczy więcej” – na podstawie obejrzanego filmu poznaliśmy ideę dewzrostu i argumenty za odchodzeniem od ciągłego wzrostu gospodarczego.
„Dobry wilk” – zrozumieliśmy, jak język wpływa na postrzeganie przyrody, a także próbowaliśmy docenić jej piękno, pisząc własne wiersze.
„DziałaMY dla PlaneTY” – zastanawialiśmy się, jak wspólne działania dla dobra planety mogą wpływać na nasze samopoczucie i zaprojektowaliśmy logo Planety.
Zwieńczeniem tygodnia edukacji o globalnych zagrożeniach środowiska przyrodniczego było przygotowanie wystawy plakatowej ukazującej przyczyny i skutki zmian klimatycznych oraz działania, które możemy podjąć, by chronić środowisko.
Tydzień Edukacji Globalnej był dla nas wyjątkowym czasem, który pozwolił nam nie tylko zdobyć wiedzę, ale też zastanowić się nad naszym wpływem na otaczający świat. Działając wspólnie, możemy osiągnąć więcej, a każdy mały krok w stronę ochrony Ziemi ma ogromne znaczenie.
Zachęcamy wszystkich uczniów i pracowników szkoły do działań w trosce o ochronę naszej Planety
Uczniowie kl. 2B z wychowawcą Bożeną Twardowską
Z radością informujemy o kolejnych osiągnięciach uczniów Zespołu Szkół Technicznych w Kolbuszowej w XIX Powiatowym Konkursie Wiedzy o Ochronie Przyrody na Terenie Powiatu Kolbuszowskiego.
W tegorocznej edycji konkursu nasi reprezentanci: Szymon Dudziński, Kamil Kurpisz, Mikołaj Wójcik, Jakub Guźda i Kacper Gul – pokazali, że wiedza przyrodnicza jest ich mocną stroną, osiągając świetne wyniki indywidualne. Kamil Kurpisz, uczeń klasy 5B, zdobył pierwsze miejsce, natomiast Szymon Dudziński, również z klasy 5B, zajął trzecie miejsce. Ich zaangażowanie, przygotowanie oraz pasja do nauki o przyrodzie zaowocowały kolejnymi sukcesami, z których cała szkoła jest niezwykle dumna.
Konkurs składał się z 50 pytań testowych, które sprawdzały szczegółową wiedzę uczestników z zakresu ochrony przyrody naszego regionu. Po zakończeniu części testowej uczestnicy mieli okazję wysłuchać fascynującego wykładu dr. inż. Roberta Furdyny pt. „Cykl życia lasu”. Poznali wiele interesujących faktów o funkcjonowaniu lasów jako ekosystemów i ich roli w środowisku.
Dziękujemy organizatorom konkursu za przygotowanie tego wydarzenia, które nie tylko rozwija wiedzę, ale również uwrażliwia młodych ludzi na piękno i znaczenie przyrody.
Gratulujemy naszym utalentowanym uczniom nie tylko zdobytych miejsc na podium, ale także zaangażowania i pasji w zgłębianiu tajemnic otaczającej przyrody! To wyjątkowe osiągnięcie, które przyczynia się do budowania świadomej i odpowiedzialnej postawy wobec naszego środowiska.
Opiekun: Bożena Twardowska
26 listopada 2024 r. w Zespole Szkół Technicznych w Kolbuszowej odbyła się konferencja pod tytułem „Cyfrowy Uczeń”, zorganizowana we współpracy z firmą Go Cloud oraz Google dla Edukacji Polska. Wydarzenie, które zgromadziło ponad 30 uczestników, w tym dyrektorów i nauczycieli z województwa podkarpackiego, stanowiło wyjątkową okazję do wymiany doświadczeń oraz zapoznania się z nowoczesnymi rozwiązaniami cyfrowymi w edukacji.
Szkolnym koordynatorem wydarzenia był Pan Marek Wilk, który zadbał o sprawną organizację i przebieg konferencji. Program spotkania koncentrował się na możliwościach, jakie niesie ze sobą wdrażanie narzędzi cyfrowych Google w codziennej pracy szkół. Prelegenci z Go Cloud przedstawili praktyczne aspekty wykorzystania technologii w edukacji, podkreślając ich wpływ na rozwój kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli.
W trakcie konferencji uczestnicy mieli okazję poznać nowoczesne metody nauczania, które wspierają aktywizację uczniów, usprawniają proces dydaktyczny oraz mogli poznać efektywne wykorzystanie Chromebooków w codziennej pracy dydaktycznej.
Wydarzenie zakończyła inspirująca dyskusja panelowa, w której uczestnicy dzielili się swoimi doświadczeniami związanymi z wprowadzaniem technologii do szkół. Konferencja „Cyfrowy Uczeń” pokazała, że nowoczesne narzędzia edukacyjne mogą znacząco podnieść jakość nauczania, a także zachęcić uczniów do bardziej aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom oraz organizatorom za zaangażowanie i wkład w sukces tego wydarzenia. Mamy nadzieję, że zdobyta wiedza i wymiana doświadczeń przyczynią się do dalszego rozwoju cyfryzacji w naszych szkołach.
Odwiedza nas 845 gości oraz 0 użytkowników.