ANKIETY WIELORAKIEJ INTELIGENCJI WG H. GARDNERA W KLASACH I W ROKU SZKOLNYM 2025/2026

 

 

Analiza ankiet wielorakiej inteligencji wg H. Gardnera w klasach I w ZST w Kolbuszowej w roku szkolnym 2024/2025

 

Rodzaj/klasa

I a

IA

I B

Lingwistyczna

10,7

10,3

8,9

Mat.-logiczna

11,3

10,8

9,7

Wiz.-przestrz.

10,8

12,8

13,3

Muzyczna

12

8,8

10,1

Interpersonalna

13,2

11,8

12,5

Intrapersonalna

11,8

12,1

13,1

Kinestetyczna

13,8

13,3

11,5

 

I a- Interpersonalna i kinestetyczna

I A- kinestetyczna i wizualno-przestrzenna                                         

I B- intrapersonalna i wizualno-przestrzenna                                          

                                                        

  1. Inteligencja językowa (lingwistyczna): 

Zdolność do posługiwania się słowami, językiem mówionym i pisanym, umiejętność argumentacji i przekonywania

 

Cechy charakterystyczne dziecka z dominującą inteligencją językową: 

• chętnie mówi, opowiada i słucha, 

• używa bogatego słownictwa, 

• tworzy opowiadania i oryginalne historie, 

• ma łatwość uczenia się języków obcych,

 • jest wrażliwe na rymy, dźwięki i znaczenie słów,

 • ma dobrą pamięć słuchową, 

• zadaje wiele pytań,

 • łatwo zapamiętuje nawet trudne słowa, 

  • lubi czytać.

 

  1. Inteligencja logiczno-matematyczna

Zdolność do rozumowania, dostrzegania wzorców, liczenia, rozwiązywania problemów logicznych i matematycznych

 

Cechy charakterystyczne dziecka z dominującą inteligencją matematyczno- -logiczną: 

• myśli logicznie, 

• lubi ustaloną kolejność i porządek rzeczy, precyzyjne instrukcje,

 • jest konkretne i dociekliwe, 

• lubi badać i zbierać informacje, 

• lubi gry logiczne, łamigłówki i zagadki, 

• umiejętnie szereguje, klasyfikuje i wnioskuje,

 • dostrzega związki przyczynowo-skutkowe, 

• zadaje wiele pytań dotyczących otaczającego świata, 

• rozwiązuje problemy, 

• lubi przeliczać,

 • klasyfikuje lub grupuje według jakiejś zasady czy cechy,

 • rozumie znaczenie symboli.

 

  1. Inteligencja ruchowa (kinestetyczna)

Zręczność fizyczna, umiejętność kontroli nad ciałem, naśladownictwo ruchów, dobra koordynacja

 

Cechy charakterystyczne dziecka z dominującą inteligencją ruchową: 

• lubi ćwiczenia fizyczne, zabawy ruchowe, sporty, 

• własnym ciałem wyraża emocje, 

• ma dobre wyczucie odległości i przestrzeni, 

• sprawnie posługuje się przedmiotami,

 • ma dobrą koordynację ruchową, 

• wykorzystuje ruch w sposób celowy i świadomy, 

• posiada dobre wyczucie własnego ciała,

 • chętnie wykonuje prace ręczne, 

• używa mowy ciała, gestykuluje. 

 

  1. Inteligencja wizualno-przestrzenna

Umiejętność postrzegania świata w formie obrazów, zdolność do czytania map, tworzenia wizualizacji i myślenia w trzech wymiarach

 

 Cechy charakterystyczne dziecka z dominującą inteligencją wizualno- -przestrzenną: 

• dostrzega szczegóły w otaczającym świecie,

 • jest wrażliwe na kształty, linie, przestrzeń, kolory,

 • myśli „obrazami”, ma pamięć obrazową, 

• lubi układanki, mapy, labirynty, 

• lubi rysować, rzeźbić, modelować, tworzy formy przestrzenne, 

• ma dobrze rozwinięty zmysł dotyku, 

• łatwo odnajduje drogę w nowym miejscu, 

• szybko uczy się korzystać z map, diagramów, tabel, 

• rozumie schematy rysunkowe, 

• lubi sprawdzać, w jaki sposób coś działa. 

 

 

  1. Inteligencja muzyczna

Wrażliwość na dźwięki, rytmy, wysokość i barwy dźwięków, zdolność do tworzenia i rozumienia muzyki. 

 

Cechy charakterystyczne dziecka z dominującą inteligencją muzyczną: 

• łączy muzykę z emocjami i własnym nastrojem,

 • ma poczucie rytmu, z łatwością zapamiętuje rytmy i rymy,

 • „zmienia” w muzykę wszystko to, co robi, 

• jest wrażliwe na wszelkie dźwięki, 

• ma dobry słuch muzyczny, 

• lubi słuchać muzyki, 

• ma swoje ulubione piosenki, melodie, utwory,

 • chętnie nuci, mruczy, podśpiewuje podczas różnych czynności,

 • tworzy własne kompozycje, 

• próbuje grać na instrumentach muzycznych, 

• wydobywa dźwięki z przedmiotów „niemuzycznych”.

 

  1. Inteligencja intrapersonalna (intuicyjna): 

Zdolność do samopoznania, rozumienia własnych uczuć, motywacji, mocnych i słabych stron. 

 

 Cechy charakterystyczne dziecka z dominującą inteligencją intrapersonalną:

 • lubi pracować samodzielnie, 

• dobrze zna i wykorzystuje swoje mocne strony, 

• buduje wewnętrzną motywację,

 • samodzielnie wyznacza i precyzuje cele własne, 

• poszukuje odpowiedzi na „trudne” pytania, 

• lubi przebywać samo, wykonuje wtedy ulubione zajęcia, 

• ceni niezależność, 

• potrafi wyrazić swoje uczucia, 

• chce i potrafi decydować o sobie.

 

 

  1. Inteligencja interpersonalna (społeczna): 

Umiejętność rozumienia innych ludzi, ich nastrojów, motywacji i intencji, zdolność do współpracy w grupie

 

Cechy charakterystyczne dziecka z dominującą inteligencją interpersonalną:

 • potrafi pracować w grupie, 

• łatwo nawiązuje kontakty społeczne, 

• ma zdolności przywódcze, 

• jest komunikatywne,

 • potrafi słuchać innych, 

• zachowuje asertywność podczas konfrontacji, 

• jest lubiane przez rówieśników,

 • dba o dobre relacje z innymi osobami, 

• patrzy na świat oczyma drugiego człowieka,

 • wczuwa się w sytuacje i problemy innych.

 

Teoria inteligencji wielorakich „jest zgodna ze współczesną wiedzą oraz podejściem do rozwoju człowieka i jego samorealizacji. Podkreśla ona obecność różnic indywidualnych, koncentruje się na jednostce, uwzględnia zróżnicowanie wynikające z wychowania, pochodzenia, dziedziczenia oraz kultury”. Stworzona na podwalinach teorii inteligencji wielorakich koncepcja Wielointeligentnej edukacji inspiruje nauczycieli do refleksji, sprzyja projektowaniu nowatorskich rozwiązań sytuacji edukacyjnych i podejmowaniu kreatywnych działań.

 Uczeń obdarzony uwagą nauczyciela, chwalony i motywowany do działania doświadcza zaspokojenia potrzeby uznania. Stworzenie dziecku szansy zbadania możliwości, które mogą odpowiadać jego mocnym stronom i zainteresowaniom, wyznacza różnicę między frustrującym doświadczeniem szkolnym a nauką, która ma określony cel. Dla ucznia uczenie się nabiera sensu wtedy, gdy nauczyciel tworzy okazje poznawania rzeczy istotnych i znaczących; kiedy pozwala obserwować i podziwiać świat, odkrywać go i przeżywać; kiedy daje szansę tworzenia nietypowych, niekonwencjonalnych rozwiązań.

 

Kluczowe założenia teorii: 

  • Każdy człowiek posiada wszystkie te inteligencje, ale w różnym stopniu.
  • Inteligencje tworzą unikalny, dynamiczny profil dla każdej osoby.
  • Inteligencje są równoprawne i mogą się wspólnie rozwijać.
  • Rozwój inteligencji jest kształtowany przez kulturę, środowisko i osobiste doświadczenia.

 

 

                                              Opracowała: pedagog szkolny Marta Posłuszny

 

 

Polish English French German Italian Russian

 

 

 

 

 

Losowe zdjęcie

Osób online

Odwiedza nas 787 gości oraz 0 użytkowników.

Firmy przyjazne szkole














 



 


 




PPUH Zakład Krawiecki S.C. Margo


Meble i wyroby z drewna E.Kołodziej


Pług - Spółdzielnia Pracy Handlowo - Produkcyjna


Firma Budowlana EFEKT S.c.


AS-PART firma handlowo-usługowa Joanna Baran