Analiza ankiet wielorakiej inteligencji wg H. Gardnera  w klasach I w ZST w Kolbuszowej w roku szkolnym 2024/2025

 

Rodzaj/klasa

I a

IA

I B

I C

Lingwistyczna

10,7

10,1

10

9,5

Mat.-logiczna

11,3

9,4

11

10,8

Wiz.-przestrz.

13,1

12

13,3

13

Muzyczna

12

11,3

11,5

9,1

Interpersonalna

12,2

12,6

12,4

12

Intrapersonalna

14

11,1

14,1

14

Kinestetyczna

14,8

13,5

13

13,5

 

I a- Intrapersonalna i kinestetyczna

I A- kinestetyczna i interpersonalna                                         

I B- wizualno-przestrzenna i intrapersonalna

I C – Intrapersonalna i kinestetyczna

 

Przykładowy opis dziecka z wysoką inteligencją werbalną (słowną):

Dziecko uważnie czyta wszystko, co wpadnie mu w ręce. Uwielbia słuchać bajek, opowiadań i wierszy czytanych przez nauczyciela. Na zajęciach chętnie przyłącza się do rozmowy. Umie objaśniać, argumentować i bronić swojego zdania. Często tłumaczy innym dzieciom, jak rozwiązać jakiś problem. Nie nużą go ćwiczenia gramatyczne i ortograficzne, a jego opowiadania wyróżniają się bogactwem  słownictwa.

 

Przykładowy opis dziecka z wysoką inteligencją logiczno-matematyczną:

Dziecko jest nad wiek poważne. Zawsze jest dobrze zorganizowane. Stara się przewidywać skutki swojego zachowania. Lubi liczyć, rozwiązywać zadania, zagadki i wyciągać wnioski. Jest dociekliwe, systematyczne i dokładne. W czasie zajęć szkolnych zadaje dużo pytań i sprawdza, czy wszystko zostało poprawnie obliczone i napisane.

 

Przykładowy opis dziecka z wysoką inteligencją wizualno-przestrzenną:

Dziecko często się zamyśla w czasie zajęć. Słuchając innych często rysuje na marginesach esy-floresy. Wyraźnie ożywia się, gdy w książkach obok tekstów pojawiają się obrazki, diagramy, mapki, labirynty. Lubi kiedy na zajęciach prezentowane są filmy lub pokazy multimedialne. Dostrzega na nich szczegóły, które umykają innym. Wykonane przez nią prace plastyczne wyróżniają się ciekawą tematyką, dobrym wyczuciem koloru, proporcji i dużą liczbą szczegółów. Lubi fotografować, lepić z plasteliny, projektować i wykonywać prace techniczne z różnych materiałów. Zawsze pierwsza zauważa zmianę w wystroju sali szkolnej. W jej zeszytach jest pełno kolorowych podkreśleń.

 

Przykładowy opis dziecka z wysoka inteligencją muzyczną:

Dziecko ożywia się, kiedy na zajęciach słyszy dźwięki muzyki, uczy się piosenki lub tańca. Ładnie śpiewa. Jest szczególnie wrażliwe na wysokość dźwięków i emocje zawarte w utworach muzycznych. Z łatwością rozpoznaje brzmienie instrumentów. Szybko uczy się grać na dzwonkach. W czasie zajęć i przerw często nuci pod nosem, pogwizduje. Lubi się uczyć kiedy w tle słyszy muzykę.

 

Przykładowy opis dziecka z wysoka inteligencją ruchową (kinestetyczną):

Już po chwili zaczyna się wiercić i kręcić lub manipulować przedmiotami. Najlepiej uczy się wtedy, kiedy może coś wziąć do ręki, wykonać jakąś czynność, klaskać, chodzić itp. Uwielbia sport, taniec, roboty ręczne. Szczególną przyjemność sprawia jej zabawa w teatr. Ma wyrazistą mimikę i gestykulację.

 

Przykładowy opis dziecka z wysoka inteligencją interpersonalną:

Dziecko uwielbia chodzić do szkoły. Łatwo nawiązuje kontakty z rówieśnikami i dorosłymi. Ma talent organizatorski. Lubi uczyć się w grupie z innymi dziećmi i często im przewodzi. Wymienia się z nimi swoimi pomysłami, pyta o zdanie. Jest czułe na nastroje, potrzeby oraz krzywdę innych. Jest lubiane. Często dzieci proszą je o rozstrzyganie sporów. Ma bliskich przyjaciół, z którymi lubi spędzać wolny czas.

 

Przykładowy opis dziecka z wysoka inteligencją intrapersonalną:

Dziecko jest wyciszone i spokojne, skoncentrowane na swoich wewnętrznych przeżyciach i emocjach. Na zajęciach woli siedzieć z boku, obserwując koleżanki i kolegów, niż uczestniczyć w ich zabawach czy pracy grupowej. Jest bardzo zdyscyplinowane. Na ogół jest mało aktywne na zajęciach. Kiedy udziela odpowiedzi, długo się zastanawia. Jest świadome swoich mocnych i słabych stron. Stara się stale doskonalić. Lubi się wyróżniać.

(Faliszewska, J. Teoria inteligencji wielorakich)

 

Inteligencje wielorakie w edukacji

 

Tradycyjne systemy edukacyjne skupiają się głównie na inteligencji językowej i logiczno-matematycznej, pomijając inne formy inteligencji. Howard Gardner wzywa do bardziej zróżnicowanego podejścia do nauczania, które uwzględnia różne zdolności i talenty uczniów.

Autor podkreśla również, że inteligencje wielorakie mogą być rozwijane i kształtowane przez doświadczenia życiowe. Wskazuje na konieczność stworzenia środowiska nauczania, które pozwala uczniom na rozwijanie wszystkich rodzajów inteligencji. 

 

Profile inteligencji a kompetencje kluczowe


Teoria inteligencji wielorakich pozwala dostrzec , że każdy uczeń jest zdolny w specyficzny dla niego sposób. A co za tym idzie, każdy może osiągać sukcesy. Jest to cenne spostrzeżenie dla pedagogów w czasach, gdy wzrastają wymogi kompetencyjne zarówno w sferach zawodowych, jak i na poziomie wykształcania dóbr kulturowych. Międzynarodowa Komisja Do Spraw Edukacji wyróżniła kompetencje kluczowe potrzebne współczesnemu człowiekowi do sprawnego i twórczego funkcjonowania w świecie. Są to:

  • kompetencje matematyczne rozumiane jako umiejętność wykorzystywania matematyki w życiu codziennym
  • kompetencje naukowo-techniczne, czyli wiedza z dziedziny matematyki i przyrody połączona z umiejętnością korzystania z nośników informacyjnych
  • porozumiewanie się w języku ojczystym i językach obcych
  • kompetencje informatyczne, czyli umiejętność sprawnego i krytycznego korzystania z nowoczesnej technologii.
  • kompetencje społeczne i obywatelskie pojmowane jako zdolność zgodnego współżycia  w grupie, rozumienia i akceptowania norm społecznych oraz chęć wpływania na środowisko społeczne
  • inicjatywność i przedsiębiorczość
  • ekspresja kulturalna, czyli przeżywanie i tworzenie dóbr kulturowych.


Aby wykształcić u uczniów wszystkie te kompetencje, niezbędne jest uwzględnienie indywidualnego potencjału każdego dziecka i ukierunkowanie go tak, aby rozwinął zdolności wrodzone, a poprzez nie rozwinął inteligencje mniej wykształcone. Realizacja tych założeń umożliwia wykształcenie ludzi zaradnych, odważnych i twórczych.                                                         

 

                                              Opracowała: pedagog szkolny Marta Posłuszny

 

Polish English French German Italian Russian

 

 

 

 

Losowe zdjęcie

Osób online

Odwiedza nas 522 gości oraz 0 użytkowników.

Firmy przyjazne szkole














 



 


 




PPUH Zakład Krawiecki S.C. Margo


Meble i wyroby z drewna E.Kołodziej


Pług - Spółdzielnia Pracy Handlowo - Produkcyjna


Firma Budowlana EFEKT S.c.


AS-PART firma handlowo-usługowa Joanna Baran