ANKIETY WIELORAKIEJ INTELIGENCJI WG H. GARDNERA W KLASACH I W ROKU SZKOLNYM 2025/2026
Analiza ankiet wielorakiej inteligencji wg H. Gardnera w klasach I w ZST w Kolbuszowej w roku szkolnym 2024/2025
Rodzaj/klasa |
I a |
IA |
I B |
Lingwistyczna |
10,7 |
10,3 |
8,9 |
Mat.-logiczna |
11,3 |
10,8 |
9,7 |
Wiz.-przestrz. |
10,8 |
12,8 |
13,3 |
Muzyczna |
12 |
8,8 |
10,1 |
Interpersonalna |
13,2 |
11,8 |
12,5 |
Intrapersonalna |
11,8 |
12,1 |
13,1 |
Kinestetyczna |
13,8 |
13,3 |
11,5 |
I a- Interpersonalna i kinestetyczna
I A- kinestetyczna i wizualno-przestrzenna
I B- intrapersonalna i wizualno-przestrzenna
- Inteligencja językowa (lingwistyczna):
Zdolność do posługiwania się słowami, językiem mówionym i pisanym, umiejętność argumentacji i przekonywania
Cechy charakterystyczne dziecka z dominującą inteligencją językową:
• chętnie mówi, opowiada i słucha,
• używa bogatego słownictwa,
• tworzy opowiadania i oryginalne historie,
• ma łatwość uczenia się języków obcych,
• jest wrażliwe na rymy, dźwięki i znaczenie słów,
• ma dobrą pamięć słuchową,
• zadaje wiele pytań,
• łatwo zapamiętuje nawet trudne słowa,
- lubi czytać.
Zdolność do rozumowania, dostrzegania wzorców, liczenia, rozwiązywania problemów logicznych i matematycznych
Cechy charakterystyczne dziecka z dominującą inteligencją matematyczno- -logiczną:
• myśli logicznie,
• lubi ustaloną kolejność i porządek rzeczy, precyzyjne instrukcje,
• jest konkretne i dociekliwe,
• lubi badać i zbierać informacje,
• lubi gry logiczne, łamigłówki i zagadki,
• umiejętnie szereguje, klasyfikuje i wnioskuje,
• dostrzega związki przyczynowo-skutkowe,
• zadaje wiele pytań dotyczących otaczającego świata,
• rozwiązuje problemy,
• lubi przeliczać,
• klasyfikuje lub grupuje według jakiejś zasady czy cechy,
• rozumie znaczenie symboli.
- Inteligencja ruchowa (kinestetyczna):
Zręczność fizyczna, umiejętność kontroli nad ciałem, naśladownictwo ruchów, dobra koordynacja
Cechy charakterystyczne dziecka z dominującą inteligencją ruchową:
• lubi ćwiczenia fizyczne, zabawy ruchowe, sporty,
• własnym ciałem wyraża emocje,
• ma dobre wyczucie odległości i przestrzeni,
• sprawnie posługuje się przedmiotami,
• ma dobrą koordynację ruchową,
• wykorzystuje ruch w sposób celowy i świadomy,
• posiada dobre wyczucie własnego ciała,
• chętnie wykonuje prace ręczne,
• używa mowy ciała, gestykuluje.
Umiejętność postrzegania świata w formie obrazów, zdolność do czytania map, tworzenia wizualizacji i myślenia w trzech wymiarach
Cechy charakterystyczne dziecka z dominującą inteligencją wizualno- -przestrzenną:
• dostrzega szczegóły w otaczającym świecie,
• jest wrażliwe na kształty, linie, przestrzeń, kolory,
• myśli „obrazami”, ma pamięć obrazową,
• lubi układanki, mapy, labirynty,
• lubi rysować, rzeźbić, modelować, tworzy formy przestrzenne,
• ma dobrze rozwinięty zmysł dotyku,
• łatwo odnajduje drogę w nowym miejscu,
• szybko uczy się korzystać z map, diagramów, tabel,
• rozumie schematy rysunkowe,
• lubi sprawdzać, w jaki sposób coś działa.
Wrażliwość na dźwięki, rytmy, wysokość i barwy dźwięków, zdolność do tworzenia i rozumienia muzyki.
Cechy charakterystyczne dziecka z dominującą inteligencją muzyczną:
• łączy muzykę z emocjami i własnym nastrojem,
• ma poczucie rytmu, z łatwością zapamiętuje rytmy i rymy,
• „zmienia” w muzykę wszystko to, co robi,
• jest wrażliwe na wszelkie dźwięki,
• ma dobry słuch muzyczny,
• lubi słuchać muzyki,
• ma swoje ulubione piosenki, melodie, utwory,
• chętnie nuci, mruczy, podśpiewuje podczas różnych czynności,
• tworzy własne kompozycje,
• próbuje grać na instrumentach muzycznych,
• wydobywa dźwięki z przedmiotów „niemuzycznych”.
- Inteligencja intrapersonalna (intuicyjna):
Zdolność do samopoznania, rozumienia własnych uczuć, motywacji, mocnych i słabych stron.
Cechy charakterystyczne dziecka z dominującą inteligencją intrapersonalną:
• lubi pracować samodzielnie,
• dobrze zna i wykorzystuje swoje mocne strony,
• buduje wewnętrzną motywację,
• samodzielnie wyznacza i precyzuje cele własne,
• poszukuje odpowiedzi na „trudne” pytania,
• lubi przebywać samo, wykonuje wtedy ulubione zajęcia,
• ceni niezależność,
• potrafi wyrazić swoje uczucia,
• chce i potrafi decydować o sobie.
- Inteligencja interpersonalna (społeczna):
Umiejętność rozumienia innych ludzi, ich nastrojów, motywacji i intencji, zdolność do współpracy w grupie
Cechy charakterystyczne dziecka z dominującą inteligencją interpersonalną:
• potrafi pracować w grupie,
• łatwo nawiązuje kontakty społeczne,
• ma zdolności przywódcze,
• jest komunikatywne,
• potrafi słuchać innych,
• zachowuje asertywność podczas konfrontacji,
• jest lubiane przez rówieśników,
• dba o dobre relacje z innymi osobami,
• patrzy na świat oczyma drugiego człowieka,
• wczuwa się w sytuacje i problemy innych.
Teoria inteligencji wielorakich „jest zgodna ze współczesną wiedzą oraz podejściem do rozwoju człowieka i jego samorealizacji. Podkreśla ona obecność różnic indywidualnych, koncentruje się na jednostce, uwzględnia zróżnicowanie wynikające z wychowania, pochodzenia, dziedziczenia oraz kultury”. Stworzona na podwalinach teorii inteligencji wielorakich koncepcja Wielointeligentnej edukacji inspiruje nauczycieli do refleksji, sprzyja projektowaniu nowatorskich rozwiązań sytuacji edukacyjnych i podejmowaniu kreatywnych działań.
Uczeń obdarzony uwagą nauczyciela, chwalony i motywowany do działania doświadcza zaspokojenia potrzeby uznania. Stworzenie dziecku szansy zbadania możliwości, które mogą odpowiadać jego mocnym stronom i zainteresowaniom, wyznacza różnicę między frustrującym doświadczeniem szkolnym a nauką, która ma określony cel. Dla ucznia uczenie się nabiera sensu wtedy, gdy nauczyciel tworzy okazje poznawania rzeczy istotnych i znaczących; kiedy pozwala obserwować i podziwiać świat, odkrywać go i przeżywać; kiedy daje szansę tworzenia nietypowych, niekonwencjonalnych rozwiązań.
Kluczowe założenia teorii:
- Każdy człowiek posiada wszystkie te inteligencje, ale w różnym stopniu.
- Inteligencje tworzą unikalny, dynamiczny profil dla każdej osoby.
- Inteligencje są równoprawne i mogą się wspólnie rozwijać.
- Rozwój inteligencji jest kształtowany przez kulturę, środowisko i osobiste doświadczenia.
Opracowała: pedagog szkolny Marta Posłuszny