W dniu 20.11.2024 r uczniowie klas: 2A, 4B, 5E technikum uczestniczyli w wyjątkowej lekcji którą poprowadziła Pani Monika Krupińska z Nadleśnictwa Kolbuszowa. Spotkanie, które odbyło się w ramach działań na rzecz edukacji ekologicznej, było doskonałą okazją do pogłębienia wiedzy na temat ochrony przyrody oraz funkcjonowania gospodarki leśnej w Polsce.
Pani Monika Krupińska rozpoczęła lekcję od ustawy o ochronie przyrody w Polsce, która stanowi podstawę prawną dla działań na rzecz ochrony środowiska. Uczniowie dowiedzieli się, jakie cele przyświecają poszczególnym formom ochrony oraz jakie korzyści przynoszą one dla środowiska naturalnego. Szczególną uwagę poświęcono sieci Natura 2000, która obejmuje unikalne siedliska i gatunki chronione na poziomie europejskim. Przedstawiono ewaluację skuteczności tej formy ochrony, podkreślając zarówno jej sukcesy, jak i wyzwania.
Kolejnym punktem spotkania było omówienie międzynarodowych konwencji, które podpisała Polska co podkreśla rolę Polski w globalnych działaniach na rzecz ochrony przyrody.
Na zakończenie omówiono znaczenie gospodarki leśnej w Polsce, która jest prowadzona z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju. Uczniowie mieli okazję poznać, jak leśnicy łączą troskę o zachowanie bioróżnorodności z gospodarczym wykorzystaniem lasów. Wspomniano również o roli edukacji przyrodniczej w budowaniu odpowiedzialnych postaw wobec środowiska.
Spotkanie cieszyło się dużym zainteresowaniem wśród młodzieży, która aktywnie uczestniczyła w dyskusji. Była to cenna lekcja, która wzbogaciła ich wiedzę o przyrodzie i uświadomiła, jak istotna jest jej ochrona.
Dziękujemy Pani Monice Krupińskiej oraz Nadleśnictwu Kolbuszowa za zaangażowanie i wsparcie w edukacji ekologicznej naszej młodzieży. Mamy nadzieję, że takie spotkania na stałe wpiszą się w kalendarz wydarzeń naszej szkoły.
Opracowała: Bożena Twardowska
Dzień 8 listopada miał w naszej szkole niepowtarzalny charakter, bo wtedy uroczyście obchodziliśmy Narodowe Święto Niepodległości.Już wcześniej na korytarzach stanęły okolicznościowe gazetki przypominające i upamiętniające twórców Niepodległej.Uroczysta akademia rozpoczęła się o godzinie 11:00 na pięknie udekorowanej sali gimnastycznej. Pani Dyrektor G. Pełka przedstawiła historię losów państwa polskiego w drodze do niepodległości. Po wprowadzeniu pocztu sztandarowego uczniowie i nauczyciele o 11:11 wspólnie odśpiewali 4 zwrotki Mazurka Dąbrowskiego, tym samym włączając się do akcji Szkoła do hymnu.
Część artystyczna wprowadziła społeczność szkolną w atmosferę wydarzeń poprzedzających 11 listopada 1918 r. Uczniowie w wystąpieniach przypomnieli o latach niewoli narodu polskiego i jego dążeniu do odzyskania niepodległości. Recytowane utwory oraz pieśni patriotyczne podkreślały nastrój lat walki i zmagań z zaborcami. Wprowadziły wszystkich w podniosłą , patriotyczną i refleksyjną atmosferę. Opowiadały o walkach Polaków , którzy składając ofiarę z życia , dali przykład , jak należy bronić wolności i niepodległości. Akademia uświadomiła wszystkim , że te wartości są najważniejsze dla każdego, bo decydują o naszej tożsamości narodowej.
W drugiej części akademii uczniowie w galowych strojach zaprezentowali polski taniec narodowy- Polonez.. Ten taniec, pełen dostojności i elegancji, stał się wyrazem naszego szacunku dla historii kraju, symbolem wspólnoty i jedności narodowej.
Młodzi artyści , prezentując swoje umiejętności i talent, zebrali zasłużone brawa i gratulacje od Pani Dyrektor.. Dzień ten był dla młodzieży szczególna lekcją historii i patriotyzmu. Brawo dla wykonawców za piękne występy i dla nauczycieli za przygotowanie młodzieży !.
Dziękujemy za wspólne świętowanie !!
Organizatorzy akademii
W dniach 18-24 listopada 2024 roku uczniowie Zespołu Szkół Technicznych w Kolbuszowej będą uczestniczyć w obchodach Tygodnia Edukacji Globalnej. W ramach tej ogólnopolskiej inicjatywy młodzież będzie miała okazję zgłębiać zagadnienia związane z ochroną środowiska, zrównoważonym rozwojem i globalnymi wyzwaniami, a także zastanowić się, jak ich codzienne wybory wpływają na przyszłość planety. W czasie Tygodnia Edukacji Globalnej uczniowie wezmą udział:
W webinarium „Co mogę zrobić, żeby ratować klimat?”
Podczas którego uczniowie poznają kluczowe zagadnienia związane ze zmianami klimatycznymi oraz skuteczne sposoby działania na ich rzecz. Dowiedzą się, jak indywidualne i systemowe działania mogą wspierać ochronę klimatu na poziomie osobistym, szkolnym i lokalnym. Ważnym elementem spotkania będzie rozmowa o szczególnej roli młodzieży w kształtowaniu polityki klimatycznej.
W webinarium „Jak myśleć inaczej o ochronie rzek?”
Podczas, którego młodzież pozna problemy rzek, takie jak zanieczyszczenia czy skutki zmian klimatycznych, oraz zaprezentuje ekologiczne rozwiązania, jak renaturyzacja rzek i zrównoważone zarządzanie wodą. Uczniowie odkryją, jak ich działania oraz wsparcie szkolnej społeczności mogą realnie przyczynić się do ochrony tych cennych zasobów dla przyszłych pokoleń.
W szkolnej grze korytarzowej
Podczas dwudniowych zmagań uczniowie zrealizują zadania opracowane w ramach edukacji globalnej. Gra będzie polegała na wykonywaniu 4 zadań, takich jak quizy wiedzy, zadania kreatywne oraz symulacje podejmowania decyzji mających wpływ na środowisko. Wyzwania będą realizowane równolegle z innymi szkołami w całej Polsce, co da uczniom poczucie wspólnego działania na rzecz ważnych spraw. Zadania pozwolą nie tylko zdobyć nową wiedzę, ale także pokażą, jak istotna jest współpraca i zaangażowanie w rozwiązywanie globalnych problemów.
Bożena Twardowska
TREŚCI/PROGRAM KONFERENCJI
1. Powitanie i wprowadzenie (10-15 min) - Przedstawienie kontekstu wydarzenia w odniesieniu do Programu "Cyfrowy uczeń" o zasięgu krajowym.
2. Wprowadzenie do Google dla Edukacji (45 min - Przedstawiciel Google) - Prezentacja dotychczasowych realizacji i planów Google dla Edukacji Polska na Rok Szkolny 2024/2025
3. Z perspektywy edukatora (30 min). Specjalista Google/GEG/Nauczyciel - Analiza przypadku: wyzwania, oczekiwania i benefity wobec wdrożenia Google for Education w placówkach oświatowych na przykładzie szkół
4. Warsztaty Google dla Edukacji (45 min). Partner z instruktorem - Prezentacja i praktyczne wykorzystanie narzędzi i rozwiązań Google for Education na Chromebookach.
5. Networking przy kawie (60 min). Uczestnicy i prowadzący.
Uczeń Zespołu Szkół Technicznych im. Bohaterów Września 1939 r.
w Kolbuszowej Jakub Guźda
- najlepszy uczeń w powiecie kolbuszowskim!
W październiku bieżącego roku, przy okazji Dnia Komisji Edukacji Narodowej, najzdolniejsi uczniowie ze szkół ponadpodstawowych powiatu kolbuszowskiego zostali nagrodzeni za systematyczną pracę i osiągnięcia w ubiegłym roku szkolnym 2023/24. |
|
Mamy zaszczyt i przyjemność poinformować, że uczeń klasy 5B w zawodzie technik programista przy Zespole Szkół Technicznych, Jakub Guźda, uzyskał najwyższą średnią ocen 5,68 spośród wszystkich uczniów szkół średnich w powiecie. Nagrodą dla Jakuba za wspaniałe wyniki w nauce są: Stypendium Starosty Kolbuszowskiego oraz Stypendium Prezesa Rady Ministrów. |
|
Jakub jest bardzo aktywnym i kreatywnym uczniem. Udziela się w życiu szkoły, uczestniczy w konkursach, akademiach. Jest twórcą nowatorskiej aplikacji EGZAMIN ZAWODOWY INF, która pomaga w przygotowaniach do egzaminów z kwalifikacji zawodowych. Aplikacja jest testowana w warunkach szkolnych, a w przyszłości mamy nadzieję, że posłuży jako narzędzie pracy dla szerokiego grona uczniów i nauczycieli przedmiotów zawodowych w obszarze ogólnokrajowym. Średnia ocen Jakuba z przedmiotów zawodowych wyniosła 6,0. |
Najważniejsze osiągnięcia Jakuba w ubiegłym roku szkolnym to między innymi:
- III miejsce w ogólnopolskim konkursie programistycznym CodeQuest, Mielec Lockedmartin
- Udział w ogólnopolskim konkursie programistyczno - hakerskim CyberQuest, Mielec Lockedmartin
- I miejsce w Powiatowym Konkursie Wiedzy o Powiecie
- II miejsce w Powiatowym Konkursie Plastycznym pod hasłem “Srebrny Jubileusz - 25 lat powiatu kolbuszowskiego"
- I miejsce w Powiatowym Konkursie pod hasłem "Bohaterowie Ziemi Kolbuszowskiej"
- I miejsce w szkolnym konkursie Szkoła Promująca Zdrowie “Tropem witamin”
- II miejsce w szkolnym konkursie Drugie życie świecy -
- Udział akcji w "Szkoła pamięta" - przygotowanie prezentacji
- I miejsce w powiatowym konkursie ”"Zostaję w powiecie kolbuszowskim" - przygotowanie filmu wizerunkowego powiatu kolbuszowskiego
- Udział w Konkursie “Geek na grę” (gra edukacyjna)
- Udział w konkursie nadleśnictwa Krosno “Leśne żywioły”
- I Miejsce w szkolnym Konkursie informatycznym.”Bóbr”
Serdecznie gratulujemy! Jesteśmy dumni z Jakuba i życzymy mu dalszych sukcesów edukacyjnych.
Samorząd Uczniowski
przy Zespole Szkół Technicznych
w Kolbuszowej
W dniu 30 października 2024r uczniowie klas czwartych , piątych i trzecich technikum ZST w Kolbuszowej skorzystali z Dnia Otwartego WSIiZ zorganizowanego w Centrum Edukacji Międzynarodowej w Kielnarowej, brali udział w wykładzie o nauce i motywacji Pauliny Miś z kanału Paulina od Matematyki, prezentacji kół naukowych i samorządu studenckiego, wykładach i warsztatach praktycznych, odwiedzili strefę nauki, strefę relaksu i masażu oraz strefę rozrywki.
Przyszłych studentów na WSIiZ przywitała Prorektor ds. Nauczania dr Barbara Przywara oraz Magdalena Louis, Dyrektorka ds. Współpracy Międzynarodowej i Rekrutacji w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Wykładowcy WSIiZ zachęcali młodzież do rozwijania znajomości języka angielskiego na kierunkach anglojęzycznych, opowiadając o ciekawych ofertach pracy w zagranicznych firmach, jakie czekają na absolwentów tych kierunków.
Pani Paulina Miś opowiedziała uczestnikom o technikach motywacyjnych, o prowadzeniu kanału na platformie YouTube oraz o sposobach na skuteczną naukę matematyki.
Uczestnicy mogli skorzystać również z atrakcji przygotowanych przez strefę nauki, takich jak: gogle VR, symulatora jazdy pojazdami ciężarowymi oraz mogli poznać pracę radaru lotu.
Na warsztatach młodzież ZST dowiedziała się o specyfice pracy Chat GPT z tekstem. Poznała możliwości wartościowego, legalnego i etycznego wykorzystania sztucznej inteligencji w pisaniu kreatywnym w świecie AI.
Kurs o zarządzaniu bezpieczeństwem danych w cyberprzestrzeni podzielony był na dwie sekcje: teoretyczną i praktyczną. W części teoretycznej uczestnicy poznali najpopularniejsze zagrożenia (socjotechnika, malware, zagrożenia wewnętrzne) i najważniejsze koncepcje ochrony danych. W trakcie praktycznych laboratoriów zostało pokazane wykorzystanie narzędzi służące do testowania zabezpieczeń urządzeń funkcjonujących w sieci Internetu oraz oceny ryzyka.
Ponadto uczniowie mogli zapoznać się z ofertą kierunków oraz z dokładnym programem nauczania, poznać studentów i wykładowców uczelni oraz dowiedzieć się, jakie perspektywy zawodowe czekają na nich po ukończeniu studiów.
Doradca zawodowy E.Muszyńska, Marta Borek ,Mirosław Całka.
Odwiedza nas 651 gości oraz 0 użytkowników.