Praktyki zawodowe odbywaliśmy w Austrii (styczeń/luty 2022) bezpośrednio u właścicieli pensjonatu Imbachhorn Państwa Eli i Sławka Kotowskich w Salzburskich Alpach. Pani Ela Kotowska zapoznała nas z instrukcją bhp na poszczególnych stanowiskach oraz rozmieszczeniem jednostek mieszkalnych, pomieszczeń sanitarnych i innej bazy towarzyszącej. Poznaliśmy funkcjonowanie obiektu na wszystkich etapach prowadzenia działalności w branży hotelarskiej: recepcja, obsługa pięter, przygotowanie posiłków, obsługa gości w restauracji i barze.

C:\Users\User\Desktop\zdjęcia AUSTRIA\272827687_4891948590851639_4870071060887757451_n.jpg

Oprócz pracy na poszczególnych stanowiskach robiłyśmy także zakupy potrzebne do prowadzenia pensjonatu w hurtowni AGM Zell am See, w której wyłącznie hotele i pensjonaty zaopatrywały się w artykuły gastronomiczne, przemysłowe, hotelarskie, spożywcze, a płatności i rozliczenia odbywały się bezgotówkowo z kartą klienta.

C:\Users\User\Desktop\austria (26.01.2022 o 21_15).jpg

W Austrii szczególną uwagę przykłada się do segregacji odpadów wg. norm unijnych. Drobne odpadki sortowane są już na blatach podczas przygotowania posiłków. Wszystkie odpady przed selekcjonowaniem są doczyszczane, np. woreczki, słoiki, płucze się i każdy nawet najmniejszy skrawek plastiku czy metalu władany jest do odpowiedniego pojemnika. Taki sposób segregacji był dla nas nowym doświadczeniem.

W wolnych chwilach poza pracą poznawaliśmy atrakcje turystyczne w regionie. Pierwszym miejscem, które zwiedziliśmy było Zell am See, gdzie oprócz zakupów do pensjonatu spacerowaliśmy nad pięknym jeziorem Zeller See. Przeszliśmy promenadą wzdłuż jeziora, zwiedziliśmy stare miasto, zamek Rosenberg i wieżę Kasterna. Mieliśmy przyjemność zajrzeć do sklepu z regionalnymi wyrobami i skosztować strucli o nazwie Apfelstrudel, która smakowała jak nasza polska szarlotka- niesamowite.

C:\Users\User\Desktop\zdjęcia AUSTRIA\wycieczki (07.02 (1).2022 o 20_46).jpg

Kolejnym miejscem, które odwiedziliśmy było uzdrowisko Bad Fusch na wysokości 1188 m.n.p.m., w którym znajduje się 11 źródeł leczniczych. Dziś największą popularnością cieszy się źródło Furstenberg, które ma uzdrawiające właściwości w chorobach oczu, wątroby oraz chorób kobiecych, w tym niepłodności. Temperatura wody jest stała 6,2ﹾCelsjusza, a byliśmy tam w środku mroźnej zimy. Dużą popularnością cieszy się Kneipping- metoda pobudzania krążenia krwi, polegająca na szybkim zanurzaniu nóg lub rąk, do czego służy specjalna rzeczka z kamieniami, po których należy ją w całości przejść. Naszą uwagę zwrócił kiosk z napojami i przekąskami, gdzie można usiąść przy stoliku zanurzonym w wodzie, a dalej labirynt i ścieżka do pięknego kościoła pod wezwaniem św. Wolfanga.

C:\Users\User\Desktop\zdjęcia AUSTRIA\273528182_942734016390088_7579226840429395715_n.jpg

Wspaniałym przeżyciem była wycieczka na szczyt Kitzteinhorn w masywie Glocknergrupee w wysokich Taurach. Naszą przygodę rozpoczęliśmy z Kaprun, drogę pokonywaliśmy wagonikiem na stację Gipfel, a następnie tunelem, aby dotrzeć do platformy panoramicznej na wysokości 3029 m.n.p.m. Warto było widok jaki ukazał nam się z platformy ponad lodowcem o nazwie tożsamej z górą był cudowny. Naszym oczom ukazał się wysokogórski krajobraz alpejski ze szczytem Grossglockner czyli Wielki Dzwon o wysokości 3798 m. n.p.m., który ma charakterystyczny kształt przypominający piramidę. Na szczycie znajduje się krzyż o masie 350 kg, zwany cesarskim (Kaiserkreuz). Ustawiony został w 25 rocznicę ślubu Franciszka Józefa I z Elżbietą Wittelsbach.

Patrząc na otaczający nas krajobraz na usta cisnęły się słowa Ryszarda Pawłowskiego „Góry choć są niezmienne, to ich smak jest dla każdego z nas inny.”

C:\Users\User\Desktop\zdjęcia AUSTRIA\received_3157858321200129.jpeg

Wieczorami z  Panią Elą Kotowską i jej dziećmi wspólnie graliśmy w gry planszowe, doskonaliliśmy umiejętności językowe. Na warsztatach poznaliśmy kulturę Austrii: menu w ojczystym języku Austrii, popularne potrawy i napoje podawane w lokalnych restauracjach. Po każdych zajęciach z panią Elą dokumentowaliśmy naszą pracę, poznaną kulturę i tradycje regionu Alp Salzburskich w dzienniczkach praktyk.

C:\Users\User\Desktop\zdjęcia AUSTRIA\272315190_380246443767962_7426454095329166126_n.jpg

Ogromnym wyzwaniem dla nas było obsługiwanie gości, którzy posługiwali się różnymi językami, a my musieliśmy się wzajemnie wspierać i rozmawiać. To doświadczenie językowe uświadomiło nam jak ważna jest nauka języków obcych i nowoczesna technologia pozwalająca porozumiewać się w kulturowo zróżnicowanej społeczności gości, gdzie nie wystarczała tylko znajomość języka angielskiego, gdyż obsługiwaliśmy gości z Polski, Czech, Niemiec, Austrii, Wielkiej Brytanii, Francji , Włoch i Holandii.

C:\Users\User\Desktop\zdjęcia AUSTRIA\272249682_360304528864169_6686912191821878748_n.jpg

Nauczyliśmy się pracy w grupie, sumiennego wywiązywania się z naszych obowiązków, poszerzyłyśmy umiejętności w jaki sposób segregować odpady i oszczędzać wodę co jest bardzo istotną rzeczą w dobie zachodzących zmian klimatycznych. Udoskonaliliśmy nasze umiejętności zawodowe, które pozwolą nam bardzo dobrze odnaleźć się w pracy w branży hotelarskiej.

C:\Users\User\Desktop\zdjęcia AUSTRIA\austria (26.01 (1).2022 o 21_10).jpg

Uczestnicy projektu z opiekunami

Polish English French German Italian Russian

Losowe zdjęcie

Osób online

Odwiedza nas 627 gości oraz 0 użytkowników.

Firmy przyjazne szkole

PPUH Zakład Krawiecki S.C. Margo

Meble i wyroby z drewna E.Kołodziej

Pług - Spółdzielnia Pracy Handlowo - Produkcyjna

Firma Budowlana EFEKT S.c.