Zakorzenienie w historii umożliwia budowanie patriotyzmu, dumy z przynależności do własnego Narodu i stwarza poczucie odpowiedzialności młodych ludzi za dobro i właściwy rozwój społeczeństwa. Dlatego w I półroczu roku szkolnego 2020/21 w ZST W Kolbuszowej, nawet w tak trudnym czasie edukacji zdalnej, podejmowano różnorodne działania mające na celu rozwój świadomości historycznej.
Z okazji święta odzyskania państwowości polskiej uczniowie kilku klas wzięli udział w I Ogólnopolskim dyktandzie na Święto Niepodległości. Najlepsze wyniki z naszej szkoły uzyskała Justyna Chruściel, która zajęła 173 miejsce - Kl. II E g, Anna Kluk - 179 miejsce - Kl. II E g, Gabriela Gałda – 507miejsce - Kl. II E g. Uzyskane lokaty były stosunkowo wysokie, jeżeli weźmiemy pod uwagę, że w Polsce w tą akcje zaangażowało się kilkanaście tysięcy młodzieży.
Aby poznać historię swojej Małej Ojczyzny i lokalnych bohaterów uczniowie wzięli udział w konkursie historycznym „Szkoła pamięta”. Ich zadaniem było opracowanie prezentacji multimedialnej, która będzie mogła być wykorzystana podczas zajęć lekcyjnych poświęconych np. jakieś rocznicy lub postaci historycznej . Spośród nadesłanych prac wybrano najlepsze prezentacje:
- I miejsce - Karol Szydło KL IIIA
- II miejsce - Romerowicz Bartosz KL IIIA
- III miejsce - Starzec Maksymilian KL IIIA
Młodzież naszej szkoły wzięła też udział w konkursie szkolnym na najlepszą prezentacje multimedialną „ Chrzest Polski”, w ramach w I Ogólnopolskiego konkursu organizowanego przez Fundacje Słowo. Najlepszą pracę wykonał uczeń klasy Naróg Nikodem kl. III E ( została wysłana do Warszawy), II miejsce zajął Rząsa Adrian kl. III C a trzecie Kosiorowska Natalia kl. III C.
Uczniowie klasy II E g włączyli się również w akcję „ Razem na święta” i odwiedzili w swoich miejscowościach osoby starsze, samotne, składając Im życzenia , ofiarowując własnoręcznie upieczone pierniczki, zrobiony stroik czy też świąteczną kartkę.
Barbara Szafraniec